Forum: Åpent forum

Rekordfangst og ukesvinner

Tre flotte ørreter og Wenche Rohaugen Jonsen fra Heidal er ukesvinner i GDs fiskekonkurranse.

Skrevet av Asmund Hanslien, GD

43-åringen er en av mange ivrige kvinnelige fiskere i distriktet.
Sist fredag ble det storfangst, tre pene ørreter på Mugvatnet i Murudalen, alle tatt på spinner. Med den fangsten blir det ny fisketang til Heidal, et fiskesett fra ABU til en verdi av 2.399 kroner.
Denne uken var det mange flott fangster som ga ukesvinneren konkurranse. Pål Amrud, fiskespesialisten hos Rustadstuen Sport, er svak for kvinnelige fangster.
- Det er moro. Det blir stadig flere kvinnelige fiskere. For bare fem-seks år siden spurte vi alltid om fiskeutstyret skulle pakkes inn med kvinnelige kunder foran disken. Det var som regel gave til mannen hjemme. Den tid er forbi. Nå har vi daglig kvinner innom som handler fiskeutstyr, sier Amrud.

Wenche Rohaugen Jonsen har fisket siden hun var jentunge.
- Alle fine naturopplevelsene, den friske lufta og spenningen, sier hun om lidenskapen.
Sist fredag var hun som mange ganger tidligere på fisketur med søsteren Anne-Lise Leirflaten. I det varierende været med sol og regn, ble det rekordfangst.
- Tre så pene ørreter har jeg aldri tatt på samme tur. To av dem veide 950 gram, den andre i overkant av 800 gram, forteller hun. Søsteren, ja hun måtte ta til takke med en liten ørret.
- Nydelig fisk. Den ene er fortært; med nypoteter og rømmesaus. Og selvfølgelig godt flatbrød, sier Wenche.
Pål Amrud forteller om mange fangster den siste uken.
- Varmeperioden satte fart i klekkingen. Samtidig tror jeg mange har valgt å bruke de mindre pene værdagene i etterkant til å fiske. Fisket har også løsnet i Lågen. Tidligere har vi hatt meldinger om at storørreten har ventet med å gå opp i elva, sier Amrud, som oppfordrer fiskere til å sende inn fangstrapporter. Ennå venter mange fine ukespremier …
Wenche Rohaugen Jonsen er i alle fall klar i talen. Hun skal bruk helgen på fiske. På ny til Mugvatnet – selvfølgelig.

Her er KONKURRANSEREGLENE og mer om hvordan du deltar

Her er ukesvinnerne

Funker også midt på dagen og med mye vann

1,1 kg ørret Vågåmo 230709

Knut Sørby forteller at mange lokale fiskere sa det var vanskelig å få fisk midt på dagen og med så mye vann i Vågåvatnet og nedover i elva. Men Hans Fredrik Nilssen (14) fra Oslo dro opp rundt 30 ørret denne uken, blant annet denne på 1,1 kg.

Den ble tatt rett under brua i Vågåmo.

Fisken er med i GDs fiskekonkurranse og har plassert Nilssen på en foreløpig 9. plass på fiskebørsen over ørret

Mer om ukentlige premievinner og sesongvinner her

Rekordfisk på Toftemo

Rekordfisk på Toftemo

Fiskestanga knakk i to. Men William Bekkevold (26) klarte likevel å berge storfisken på land.

Nøyaktig fire kilo tung, og akkurat 70 centimeter lang, måler Bekkevold. To dager før han fikk storørreten på land ved Toftemo Turiststasjon, kjøpte han nytt snøre på fiskesnella. Det var garantert grunnen til at han klarte å dra inn rekordfisken.
- Jeg hadde bare ei billig fiskestang. Kjøpte meg ny med en gang, smiler storfiskeren.
- Dette ble høydepunktet i ferien. Vi hadde det kjempefint på Toftemo. Etter en liten halvtime ved elva, satt storfisken fast. Det ble også noen småørreter i tillegg, forteller William Bekkevold fra Råholt.
Han tok ørreten på mark.

Skrevet av Vidar Heitkøtter, GD

Fisken biter på Høvringen

Vi er på Høvringen noen dager og Ole Kristian (9 år) har i dag fått mange flotte fjellørreter på selvlagde fluer! Det var en stor opplevelse. Alle fiskene tok Zulu Silver og Verre Enn Minken. Hilsen Per W inther
Julie fikk også en kjempefin ørret , tatt på flue og dupp i dag. Fisken tok Olsen.

Den aller første fisken

Hanna Teigmoen Berg har tatt sin aller første fisk. Gjett om jenta var stolt. Neste gang vil ha ha en som er enda større. Bildet er sendt inn av Bjørn Berg.

Stor fangst med "flugu bundet av ulltråd fra bunadshosom hass far"

Det er mangt en kan binde flue av. GD har fått inn dette bildet med tekst:
“Dagens fangst på Gålåvatnet.Favorittflugu bundet av ulltråd frå bunadshosom has far. På bildet med fangsten Thor Båtberget.”
Bildet er tatt av Stig Lunde.
Bunadsstrømper fungerer tydeligvis godt! Noen andre tips på bra materiale?

Her logger du inn eller registrerer deg for å kommentere om du ikke er gdpuls-medlem fra før.

Gjedde på 8,5 kilo

11.07.2009

Tore Aas på 11 år fra Ring, Brøttum forteller til GD:
- Jeg fisket på Næra den 11. juli kl 21, og fikk en stooor, stygg gjedde på 8,5 kg. Veide den på kjøkkenvekta. Og den var 115 cm lang.
Far måtte hjelpe meg med å få den inn for det var ikke lett, nei. Drev vel på i 10 til 15 minutter for den drog veldig og rundt og under båten flere ganger.Brukte en 45 gr. storaure kopperfarget med noe rødt på, den vi alltid får gjedde på hvis det er fiskebett.

Vederbuk

Vederbuk på 2,2 kilo tatt i Gausaosen 10 juli på Trebleflue og fluestang:) Fisken ble fanget av Arthur Pleym fra Vadsø

GD fiskekonkuranse 2009

2700 grams ørret tatt på spinner i Gausa 9 juli av Henning Brumoen!

Overraskelse ga overraskelse

Elva var ekstremt lita, og Petter Finnsveen Larsen kastet ut snøret på måfå. Fisken kom som et lite sjokk.

Etter det varme og tørre været sist uke, var vannstanden i Gausa svært lav. Petter Finnsveen Larsen (22) tok heller turen til Lågen med fiskestanga. Lågen var imidlertid stor, og det er kaldt å stå med vann langt opp på magen.
- Så jeg fikk et innfall om å ta en tur i Gausa i stedet. Jeg satt vel der i 20 minutter. Det var en fisk som hoppa, men den beit ikke på. Så jeg tok et par kast på måfå. Da bet den på, forteller Follebu-karen.
På en av de minste devon-slukene trakk han opp en ørret på 3,8 kilo.
- Elva var så sjukt lita så jeg hadde ikke tro på å få fisk. Det var derfor en absolutt hyggelig overraskelse, sier Petter.

Rar sesong

Gausa har ikke vist seg fra noen god fiskeside første del av sommeren.
- Vannstanden har vært for lav i finværet, og når den var høy, var det for tidlig, forteller Petter.
Generelt sett synes han det har vært en rar fiskesesong med dårlig fiske. Det har imidlertid ikke lagt noen stor demper på iveren. Historiestudenten har sommerjobb som slutter seint på kvelden. Det er en grei kombinasjon for en ivrig fisker.
- Jeg fisker vel stort sett hver dag. Når jeg er ferdig ved 23-tiden stikker jeg bortom elva for å se om det er noe liv. Det er bra fiske ved tolv-ett-tiden om natta, sier Finnsveen Larsen.
Den største fisken han har tatt, gikk imidlertid på midt på dagen. Det var en ørret på hele 4,2 kilo som han tok i Lågen den 16. juni i år.

Overrasket snellevinner

Ørreten Petter tok sist søndag meldte han inn her på Innlandsfiske-sonen. Det førte til at gausdølen nå får ei ny ABU Ambassadaur 6500 C fra Fåberg Østsides jakt- og fiskeforening i GDs fiskekonkurranse.
- Så koselig, sier en overrasket vinner.
Er du klar for en lignende overraskelse, er det bare å melde inn fangsten din til GDs fiskekonkurranse. Ukas vinner kåres blant både små og store fangster og fiskere.

Her er KONKURRANSEREGLENE og mer om hvordan du deltar

Her er ukesvinnerne

300 gram i Bjølstadvatnet

07.07.2009

Jon Olaf Haugseth tok ein fin 300 grams fisk i Bjølstadvannet i starten av juli. Ein stolt kar, fortel Gry Haugseth.

600 grams ørret i Ekromstjernet

Mats Andre Hysjulien på 11 år fra Vestre Gausdal fikk en ørret på 600 gram på Ekromstjernet i Nedre Svatsum 29.juni i år. Han brukte mark og dupp.

Annonse